De Gezinsbenadering in penitentiaire inrichtingen: verbinding tussen gedetineerde vader en kind

door
Simon Venema
Petrick Glasbergen
Annelies Kassenberg
6/10/2022
leestijd 1 uur of meer

Detentie heeft niet alleen invloed op het leven van de ouder in detentie, maar ook op het leven van hun gezinsleden. Het onderhouden van een positieve relatie kan bijdragen aan een succesvolle re-integratie en het welzijn van kinderen van een ouder in detentie. Het is voor vaders in detentie echter niet makkelijk om de band met gezinsleden te onderhouden.

De Family Approach in Wales en de Gezinsbenadering in Nederland spelen hierop in, met als hoogste doel om de problematiek onder kinderen van een ouder in detentie te verlichten en hardnekkige patronen van intergenerationele doorgave van crimineel gedrag te doorbreken. De eerste resultaten uit wetenschappelijk onderzoek zijn veelbelovend. Er worden nu belangrijke eerste stappen gezet, waarbij een cruciale rol weggelegd is voor de professionals van nu en van de toekomst. Dit artikel is gepubliceerd in Verslaving in context.

Bekijk het volledige onderzoek hier

Download bijlage
Theoretische modellen
Niet gespecificeerd
Vernieuwd
4/2/2023
leestijd 10 minuten

The Piramid Model: three levels of child-oriented work in prisons

All actions that penal institutions can carry out in the field of child-oriented work can be divided into three levels: 1) the facilitative level, 2) the active level, and 3) the intensive level.

(Wetenschappelijk) onderzoek
Vernieuwd
11/1/2023
leestijd 1 uur of meer

Aandacht voor gezinsrelaties tijdens detentie: ervaringen uit de pilot Gezinsbenadering

Dit artikel dat gepubliceerd is in het tijdschrift voor 'participatie en herstel', is geschreven door Eric Blaauw en Simon Venema.

(Wetenschappelijk) onderzoek
Vernieuwd
11/1/2023
leestijd 1 uur of meer

Paternal imprisonment and father–child relationships: a systematic review

Een artikel geschreven door Simon Venema, Marieke Haan, Eric Blaauw en René Veenstra die gepubliceerd is in 'Criminal Justice and Behavior'.